fredag den 27. august 2010

Stegte fiskefiletter



Jeg har mange livretter, men en klar livret er gratis mad :)
Så da en ven og jeg skule ses - og han så havde købt friske fiskefiletter hos fiskemanden, jamen så var det jo ikke svært at overtale mig til at tilberede den.

Denne gang fik vi kulmulefilet (den med skind på billedet) suppleret op med et par små rødspættefiletter.















Når jeg steger fiskefilleter på panden foretrækker jeg at vende det i mel frem for rasp. Både fordi rasp suger mere smør og fordi jeg synes melet giver et tyndere lag.
Panering
Jeg foretrækker økologisk fuldkornshvedemel. Det giver en "crispy" overflade når det steges.

Kulmulefilet under panering


Kulmulefilet, færdig paneret
Dagens tilbehør var kogte nye kartofler og gulerødder. Det passer meget godt med at når vandet koger, sættes panden med smør over.
De panerede filetter, øverst rødspætte.















Når vandet koger, sættes en pande over med smør på. RIGELIGT smør, som Price vil sige.

Når smøret er bruset af smides filetterne på panden. Jeg startede med rødspætte filetterne. Krydres med salt og peber.
For at teste om smøret er klar kan der lige kastes et par dråber vand på, hvis det sprutter meget, så er panden klar og varm. Det skal sige TSSSCCH når fisken puttes på.



Rødspættefiletter på panden




Kulmulefiletter på panden

Fisken steges til den er fin gyldenbrun.
Melet kan blive helt sprødt hvis det steges ved en god varme og med rigeligt smør.











Som den sidste krone på værket, klippes noget persille fint. Sammen med lidt smør på kartoflerne, så bliver det virkelig dejlig mad.

Tip: tør persillen før du klipper den, så sidder det ikke fast på fingrene når det skal drysse på kartoflerne. 



Dagens pris er gratis (min livret) - eller dvs. det kostede godt 40 min. i køkkenet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar