torsdag den 4. november 2010

Græskarsuppe/bagt græskar

Opskriften her er med inspiration fra min veninde Thilde.
Ingredienser:
Et græskar ( i det her tilfælde et lillebitte et).
3 champignon
1 rød peberfrugt
2,5 dl. grøntsagsboulion
krydderier
2 kartofler
2 rødbeder

Toppen skæres af græskaret.
Græskaret tømmes for kerner og "nams" hvorefter en smule kød skæres frit. Kødet skal tilbage i græskaret.
Gøntsagerne skæres i små stykker og stoppes sammen med græskarkødet ned i græskarets hulrum.
En halv bulionterning og krydderier efter smag, blandes i 2,5 dl. vand. Det hældes i græskaret. Fyld med vand til det er fyldt. Låget/toppen på igen og så ind i ovnen.

Jeg bagte græskaret ved ca. 180 grader i varmtluftovn i ca. 1 time. Det kunne sagtens have fået mere, men jeg var sulten :)
Det der svømmer ved siden af græskaret, er revne rødbeder og kartofler. Det fik ikke helt tid nok i ovnen, så det blev ikke så godt. Græskarsuppen smagte tilgengæld nammenam. Jeg skar låget i småstykker og spiste det som "kød" i suppen. Det er også muligt at smide lidt kød inde i græskaret, f.eks skinkescnithzel i små stykker.
Resterne af rødbede, kartoffel og græskar har jeg smidt i en gryde til i morgen. Satser på endnu en dag med suppe :)

2 kommentarer:

  1. Det ser da ud til at det blev rigtigt lækkert.
    Mums!
    Jeg er glad for at det virkede, selvom græskaret var lidt småt i det.

    SvarSlet
  2. Halleluja! Fik lyst til at lave det igen, men kunne ikke finde opskriften. Godt man har dig...!

    SvarSlet