mandag den 23. august 2010

Bønnegryde

Jeg har ikke nogen erfaring med tilberedning af bønner - ud over altså dem som kommer på dåse og bliver smidt i kødsovsen når vi laver mexicansk mad.
Nu ville jeg så prøve "genren" bønner, da en nær veninde i forbindelse med sit studie skal ud og rejse og derfor har doneret et utal af bønner til min husholdning.

Tørrede bønner kræver at blive sat i blød natten over. De vokser så til en væsentlig større størrelse i takt med at vandet bliver taget ind. Jeg valgte 3 slags bønner og dertil en smule kikærter.
Hvide bønner, butterbeans, pinto bønner og kikærter.
Butterbeans og pintobønner skal koge i 1½ time, mens hvide bønner og kikærter "kun" skal 1 time.

Kikærter og hvide bønner efter opblødning

Butterbeans og pintobønner efter opblødning



Jeg havde derfor opblødt bønnerne i to skåle, så jeg kunne sætte de to første slags over, og så efter ½ time hælde de resterende to slags i.
Jeg kogte det i let saltet vand, og skiftede vandet to gange.






Efter at have kogt det i godt 1 time, satte jeg grøntsager over på en pande. Det var blandede grøntsager, alt hvad der lige var i køleskabet. I dagens anledning: peberfrugt, bønnespirer, gulerødder, porrer, hvidkål og løg. Ristet i lidt olie med paprika og chili.

Mine grøntsager i panden









Da bønnerne var færdige, hældte jeg vandet fra. Tog godt halvdelen fra, over i gryden sammen med grøntsagerne og en dåse hakkede tomater.
Hertil lidt spidskommen, salvie, salt, peber og en bullionterning. Jeg havde også en rest tomat/chili salsa og en bundslat mælk. Dette røg også i gryden.
Kogte det hele sammen i godt 10 min.







Resultatet var over al forventning.
Namme nam..  mætheden også over forventning. En skål og jeg var mere end mæt, på trods af at jeg i dag har trænet i 1½ time og frokosten blev spist sent (kl.14.30).

Billedet gør ikke retten helt ret :o)
Resultatet var en dejligt krydret ret, med masser af "crunch" og smag.




De resterende bønner, har jeg efter kogning frosset i poser. På den måde undgår jeg næste gang en langsommelig process med at sætte i blød mv. Jeg kan bare hælde bønner direkte i min ret. Eller eventuelt koge dem op igen, lave en puré og blande med lidt olie og krydderier - til et dejligt pålæg (anbefalet af min veninde).

Dagens pris kan ikke rigtig regnes ud. Da det var rester fra en andens husholdning.
Da maden er drøj og kan spises både koldt og varmt - altså også velegnet til madpakke. Vil jeg tro en måltidpris omkring 10-15 kr. er realistisk. Til gengæld er tilberedelsestiden ret omfattende.

1 kommentar:

  1. Jeg har på et tidspunkt købt bønner, som nu fylder i min skuffe. Har du prøvet andre retter??

    SvarSlet