onsdag den 25. august 2010

Pølsehorn (og bønneboller)

Føtex havde tilbud på pølser. 35 kr. for to store pakker. En pakke i fryseren og en pakke til pølsehorn.

Dejen til bollerne er en standard dej som jeg bruger i det meste af mit bagværk.
1 liter vand (hvis bollerne skal bruges med det samme; lunket vand, hvis det er til koldthævet; koldt vand)
1 pk gær - jeg bruger som regel tørgær, men i dag brugte jeg økogær fra Skærtoftemølle. Det er lidt dyrere, men perfekt.
2-2½ dl. kerner - jeg har min egen kerneblanding, men ellers køb 5-kornsblanding i supermarkedet.
2 dl. havregryn - giver en blød dej, som også efter bagning er lidt klæg og klistret.
salt - husk salt.
mel



Gæren røres ud i vandet, hvis tørgær venter jeg lige til kerner og havregryn er i, men i dag rørte jeg det bare direkte ud.
Kerner og havregryn i, rør. Husk salt.
Mel i indtil dejen har en god konsistens. Ved koldthævning skal den være ret klistret - men til brug nu og her, så skal det have en del mere mel.

Hævning..

Så skal der skæres pølser ud og ligges på.
Pølser, ost og ketchup

Jeg brugte alm. pølser, og lavede halvdelen af mine pølsehorn med chilisalsa og halvdelen med lidt ketchup og ost.
På den måde blev de lidt mere smattede i midten og dermed egnede til madpakke mv.




Bønneret på dej
Resterne af min bønneret fra forleden røg ind i noget dej - og dermed gode madpakkeboller (håber jeg).
Færdig bønnebolle

Pris: 35 kr for pølser (hvor en hel pose røg på frost) - resten var ting jeg havde i forvejen.

Mine pølsehorn er ikke en skønhedsåbenbaring men i forhold til de er en prototype - og ikke noget jeg har prøvet før. Så synes jeg det er ret vellykket :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar