søndag den 19. september 2010

Kylling og champignonsovs

Endnu en gang på besøg hos en god ven, som gerne vil sponsorere noget mad til mig :) især hvis jeg laver maden...

I går stod den på økologisk kylling - hvilket i sig selv er en dejlig ting. At kunne spise kylling som ikke har været mishandlet og som har levet under nogenlunde anstændige forhold.

Jeg havde god tid, så marinerede kyllingen allerede om morgenen. Til marinaden brugte jeg jomfruoliven olie, noget krydderiblanding som var fulgt med nogle kartofler, lidt rødvinseddike, det magiske krydderi "engelsk sovs" og lidt chili. Det blandedes lidt på fingerspidsfølelsen og kyllingen blev smurt i det. Derefter har kyllingen stået i 3-4 timer med den lækre marinade på sig.. mmm..

Den ikke kun ser lækker ud, den smagte også fantastisk.
Citat fra min sponsor:
"Den bliver svær at overgå"














Til kyllingen spiste vi almindelige kogte ris og en champignon sov.
Sovsen blev lavet ved at stege finthakket forårsløg og en håndfuld champignon. Deri hældtes en portion letmælk.
Jeg smed også en hønsebullion og noget af væden fra kyllingen i. Derfra ved jeg ikke helt hvad der gik galt, men det blev helt grynet og skildte.. suk..
Som en løsning blev det blendet, hvilket også gav en utrolig god cremet konsistens og at den skulle jævnes mindre. Jeg jævner i øvrigt med alm. Maizena. Da det er nemmest.
Til at skabe lidt konsistens fik sovsen lidt ekstra champignon, når nu de andre var blevet blendet i smadder.
Den blev rigtig god den sovs.
Jeg tænker at uden kulør, kan det blive en god suppe.. så det vil jeg prøve en af dagene..



Alt i alt.. virkelig dejlig og lækker mad..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar