mandag den 13. september 2010

Risengrød og klatkager

Der var tilbud på mælk i Brugsen og jeg faldt i med begge ben. Resultatet er at jeg nu har væsentligt meget mere mælk end jeg kan nå at drikke. Især når nu jeg stort set kun drikker mælk i kaffen.
Derfor - Risengrød. Billigt og nemt.
Fulgte egentligt bare opskriften på pakken og lavede det i en stor gryde som røg ind i sengen under dynen. Det gav en rigtig god smattet risengrød som var lige som den skulle være.


Selvfølgelig med kanelsukker og smørklat. Smørklatten på efter kanelen, så kanel ikke ryger is møret :)

Jeg har venner som påstår der skal vanillesukker i risengrøden. Det er jeg ikke enig i, medmindre det er til ris a la mande.











Ganske vidst har jeg nu løst problemet med overdrevent meget mælk, men nu er der et nyt problem - overdrevent meget risengrød.
Derfor har jeg gjort mig forsøg med klatkager.
Helt konkret har jeg blandet et par æg i dejen, lidt mel, lidt vanillesukker, sukker og en bitte smule bagepulver.
Panden varmes godt op, lidt smør på og så når smøret er godt varmt - klattes dejen på med en ske.


















Jeg synes mine klatkager blev vellykkede. Desværre kan jeg konstatere at jeg bedre kan lide risengrød.... dog passer klatkagerne bedre i madpakken. Så... både fordele og ulemper..
Jeg tror også de kan blive bedre, hvis man blander lidt frugt i dejen.. f.eks banan eller skallen fra en citron/appelsin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar