mandag den 27. september 2010

Æbleskiver

Jeg fik desværre ikke taget fotos da jeg i går lavede æbleskiver. Men jeg vil alligevel lige skrive lidt om processen. Mest af alt så jeg husker det næste gang, for der var godt nok nogle fodfejl.

Opskriften jeg brugte var følgende:
Ingredienser:
125 g. hvedemel
1,5 tsk. bagepulver
1. tsk sukker
0,25 tsk salt
1 tsk. vanillesukker
1,5 dl. sødmælk


0,5 dl øl
3 æg


50 gr. magarine


Mel, bagepulver og krydderier sigtes sammen og røres med mælken til jævning. øl og æggeblommer tilsættes.

Lige før bagningen blandes smeltet margarine i. Æggehviderne piskes stive og vendes i med let hånd.

Panden varmes.

I hvert hul dryppes lidt smeltet fedtstof, og hullet fyldes 3/4 med dej. Æbleskiverne vendes, når de er faste i bunden, og bages ved jævn varme ca. 8 min. De vendes ofte med en gaffel.

De serveres, varme med strøsukker og syltetøj.

De kan lægges i bradepanden og varmes lige før serveringen i forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 10 min.

(lånt fra; http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=1591)

Det jeg gjorde var dog lidt anderledes. Brugte blandt andet en spiseske sukker og smør istedet for magarine.
Det hele gik meget godt indtil jeg skulle piske æggehviderne...... ... vi havde ikke noget elektrisk piskeris.. så hårdt arbejde var den eneste løsning..
Jeg har aldrig lavet æbleskiver før, så da dejen endelig var færdig, valgte jeg at brænde den første portion fast i panden så de ikke kunne vendes eller det som ligner.
Anden portion blev kammerjunkeformede halvcirkler - og lignede ikke æbleskiver.
Derefter fik jeg bedre styr på det. Der skal mere dej i end jeg troede og mere smør. Derefter blev nogle af dem runde og de fleste blev næsten runde.
Smagen kan der ikke rettes negativer imod. Det var fantastisk godt. Dog skal jeg næste gang prøve med det ultimative mormorkrydderi - kardemomme...


:)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar